Veelgestelde vragen

Antwoorden op veelgestelde vragen.

Hebt u een vraag over uw pensioen of zaken rondom uw pensioen? Bekijk onderstaande veelgestelde vragen om te ontdekken of uw vraag al door ons beantwoord is. Staat uw vraag hier niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Bekijk alle vragen

Pensioenplanner

  • Wie kan de pensioenplanner raadplegen?

    Iedereen die pensioen opbouwt bij ons. Bent u een nieuwe deelnemer, dan ontvangt u vanzelf bericht zodra uw gegevens ingevoerd zijn in de pensioenplanner. Oud-werknemers en gepensioneerden kunnen de pensioenplanner niet (meer) raadplegen.

  • Wat is de pensioenplanner?

    De pensioenplanner bevat de belangrijkste gegevens over uw pensioen bij ons. U doorloopt de planner in 4 stappen. Onder stap 2 vindt u een overzicht van het pensioen dat u hebt opgebouwd en het pensioen dat u ontvangt als u met pensioen gaat. Omdat de pensioenregelingen flexibiliteit bieden, kunt u onder stap 4 verschillende keuzes aangeven om te zien welke gevolgen die keuzes hebben op de hoogte van uw pensioen.

  • Hoe logt u in?

    Ga naar Mijn Pensioencijfers en log in met uw DigiD.

  • Hebt u een pensioengat?

    Een pensioengat is een tekort in uw pensioenopbouw. Of u een pensioengat hebt, hangt af van hoeveel pensioen u nodig hebt om later goed rond te kunnen komen. Een bekende norm is: 70% van het laatste salaris. Dat wil zeggen: u telt alle uitkeringen bij elkaar op die u ontvangt als u met pensioen bent. Dus: uw AOW-pensioen plus het aanvullend pensioen van uw werkgever(s) plus pensioen dat u wellicht zelf extra hebt bijgespaard. Deze optelsom vergelijkt u met uw laatste salaris.

    Is dit bedrag voor u voldoende? U bent de enige die daar een antwoord op kan geven! Misschien kunt u wel met minder toe. Bijvoorbeeld omdat rond de tijd dat u met pensioen gaat uw hypotheek is afgelost en uw kinderen het huis uit zijn. Eigenlijk zou u op basis van uw toekomstige uitgavenpatroon moeten schatten hoeveel pensioen u dan nodig hebt. U kunt aan de hand van die berekening vaststellen of u een pensioengat hebt of niet.

  • Is de pensioenplanner betrouwbaar?

    U kunt aan de uitkomsten in de pensioenplanner geen rechten ontlenen. U kunt alleen rechten ontlenen aan uw pensioenreglement. De pensioenplanner is uiteraard met de uiterste zorgvuldigheid gebouwd. Toch hebben we hier en daar moeten kiezen voor een goede benadering in plaats van een exacte berekening. Neemt u bij twijfel over de uitkomsten contact op met ons.

Bekijk alle vragen

Mijnpensioenoverzicht.nl

  • Wat vindt u op Mijnpensioenoverzicht.nl?

    U krijgt een overzicht van hoeveel pensioen u in totaal kunt verwachten als u met pensioen gaat:

    • hoeveel AOW-pensioen u ontvangt van de overheid
    • hoeveel aanvullend pensioen u daarnaast tot nu toe hebt opgebouwd tijdens uw loopbaan
    • bij welke pensioenfondsen en –verzekeraars u pensioen hebt opgebouwd
    • hoeveel pensioen u in totaal kunt opbouwen als uw situatie niet verandert
    • hoeveel uw nabestaanden krijgen als u komt te overlijden

    Deze cijfers worden 3 keer per jaar geactualiseerd.

    U ziet ook een inschatting van uw pensioen als het mee-of tegenzit. U ziet in welke richting uw pensioen gaat als het langere tijd economisch goed of juist heel slecht gaat.

    Daarnaast vindt u uw gezamenlijk pensioen als u samen met uw partner inlogt en een overzicht van uw pensioen op 3 verschillende ingangsdata:

    • 2 jaar voor uw AOW-datum
    • op uw AOW-datum zelf en
    • 1 jaar na uw AOW-datum

    Naast persoonlijke pensioeninformatie vindt u er handige tips, informatieve video’s en begrijpelijke informatie over wat u moet doen voor uw pensioen bij sommige levensgebeurtenissen.

  • Wat toont Mijnpensioenoverzicht.nl niet?

    Op de website Mijnpensioenoverzicht.nl vindt u géén informatie over:

    • extra pensioen dat u misschien zelf hebt bijgespaard
    • de inhoud van uw huidige pensioenregeling: daarvoor kunt u terecht op deze website
    • pensioen in het algemeen en het Nederlandse pensioenstelsel
    • wezenpensioen dat al uitgekeerd wordt
  • Hoe logt u in op Mijnpensioenoverzicht.nl?

    Op Mijnpensioenoverzicht.nl logt u in met uw DigiD. Dat is uw persoonlijke inlogcode voor websites van de overheid, zoals de Belastingdienst. Door in te loggen met uw DigiD is uw privacy gegarandeerd. Alleen u kunt uw persoonlijke informatie zien. Als u uitlogt, wordt de informatie nergens bewaard. Hebt u nog geen DigiD? Of bent u uw wachtwoord vergeten? Kijk dan op www.digid.nl.

  • U bent met pensioen. Kunt u inloggen?

    Als u een DigiD hebt, kunt u inloggen. Ongeacht of u al met pensioen bent of niet. U vindt dan informatie over:

    1. ouderdomspensioen dat uitgekeerd wordt aan gepensioneerden van een fonds, en
    2. partnerpensioen dat uitgekeerd wordt aan nabestaanden.

    U ziet ook hoeveel partnerpensioen er geregeld is voor uw eventuele partner als u komt te overlijden.

  • Welke organisatie maakt de website?

    De stichting Pensioenregister, een samenwerkingsverband tussen de Sociale Verzekeringsbank en alle pensioenuitvoerders (pensioenfondsen en pensioenverzekeraars) in Nederland.

Bekijk alle vragen

Uniform Pensioenoverzicht

  • Wat is het Uniform Pensioenoverzicht?

    Op het Uniform Pensioenoverzicht (UPO) staat wat u aan pensioen hebt opgebouwd bij ons. Voor uzelf en voor uw eventuele nabestaanden. Alle pensioenfondsen en verzekeraars gebruiken hetzelfde model voor het pensioenoverzicht. Hebt u een partner, dan kunt u gemakkelijk uw pensioenoverzicht met dat van uw partner vergelijken. En u kunt de bedragen op de pensioenoverzichten gemakkelijk bij elkaar optellen.

  • Wat staat er op het pensioenoverzicht?

    Op het pensioenoverzicht ziet u wat u tot 1 januari dit jaar aan pensioen hebt opgebouwd bij ons. Wijzigingen per 1 januari van dit jaar staan niet in het pensioenoverzicht van dit jaar, maar in het pensioenoverzicht van volgend jaar.

    Verder vindt u de volgende informatie terug op het pensioenoverzicht:

    • de basisgegevens van u en eventueel uw partner
    • informatie over het door u opgebouwde pensioen
    • informatie over de risico’s waarmee ons fonds te maken heeft
    • factor A voor uw belastingaangifte
  • Waarom ontvangt u het pensioenoverzicht van AZL?

    AZL voert namens ons pensioenfonds de administratie van uw pensioenregeling uit. Dat is ook de reden dat u uw pensioenoverzicht van AZL ontvangt.

  • Wanneer krijgt u een pensioenoverzicht?
    • Werknemers die nu pensioen opbouwen bij ons ontvangen dit overzicht elk jaar. Hun pensioenoverzicht staat ook op Mijn Pensioencijfers.
    • Ook gepensioneerden ontvangen dit overzicht elk jaar.
    • Oud-werknemers die hun pensioen bij ons hebben laten staan toen ze uit dienst gingen, ontvangen dit overzicht minimaal elke 5 jaar. Online is er ook voor hen elk jaar een nieuw pensioenoverzicht beschikbaar. Dit kunnen zij downloaden vanaf de beveiligde omgeving Mijn Pensioencijfers van deze website.
  • De gegevens op uw pensioenoverzicht kloppen niet, wat kunt u doen?

    Als u wijzigingen hebt doorgegeven na 1 januari van dit jaar, dan komen deze wijzigingen in het pensioenoverzicht van het volgende jaar te staan. Deze wijzigingen hebben dan namelijk nog geen invloed op uw pensioen van het afgelopen jaar. Zijn er nog wijzigingen die u door wilt geven? Neem dan contact op met uw werkgever.

Toeslagverlening

  • Wat is toeslagverlening?

    In de regel wordt geld elk jaar minder waard. Daarom probeert Pensioenfonds Smurfit Kappa uw pensioen jaarlijks te verhogen. Dat wil zeggen dat uw pensioen jaarlijks meegroeit met de algemene prijsstijging. Deze verhoging noemen we ook wel toeslagverlening (of indexatie).

  • Wat zijn de voordelen van toeslagverlening?

    De voordelen van toeslagverlening zijn dat de koopkracht van de pensioenopbouw behouden blijft, ook bij inflatie. Dit zorgt ervoor dat de deelnemers en pensioenontvangers niet in hun leefstand worden gehinderd door stijgende prijzen.

  • Wanneer ontvang ik een verhoging (toeslag)?

    Elk jaar beslist het Bestuur van het Fonds of een verhoging van de pensioenen (toeslagverlening of indexatie) op basis van de afgeleide prijsindex (prijsinflatie) mogelijk is. De mate van toeslag (wel, geen of een gedeeltelijke verhoging) is daarbij afhankelijk van de dekkingsgraad. Binnen de wettelijke randvoorwaarden gebruikt Pensioenfonds Smurfit Kappa een toeslagstaffel als leidraad bij zijn besluiten over toeslagverlening. Een verhoging van uw pensioen is voorwaardelijk. Dit betekent dat u door een eerder toegekende verhoging niet vanzelfsprekend recht heeft op een verhoging van uw pensioen in de toekomst.

  • Kan mijn pensioen worden verlaagd (gekort)?

    Als de financiële situatie onder druk komt te staan en de dekkingsgraad te laag is, bestaat de kans dat uw pensioen niet, of slechts gedeeltelijk wordt verhoogd, of in het uiterste geval wordt verlaagd (gekort). Hierbij is het Fonds gebonden aan wettelijke voorwaarden.

  • Wordt mijn pensioen ook verhoogd bij een eventuele overgang naar het nieuwe stelsel?

    Bij een eventuele overgang van Pensioenfonds Smurfit Kappa naar het nieuwe pensioenstelsel zal uw pensioen voortaan op een andere manier worden verhoogd. Verhogingen worden dan directer afhankelijk van het beleggingsrendement. Verhoging van de pensioenen bij overgang naar het nieuwe stelsel is afhankelijk van de dekkingsgraad op het moment van overgaan. Wij verwachten ook na deze verhoging voldoende financiële ruimte te hebben voor toekomstige verhogingen.