'Een goede financiële positie, verhoging van de pensioenen, voorbereiding op de nieuwe pensioenregeling en een nieuwe uitvoerder voor de beschikbare premieregeling'
Financiële positie en ontwikkeling in 2024
Onze beleidsdekkingsgraad maakte een goede ontwikkeling door in 2024. Aan het einde van het jaar 2023 was de beleidsdekkingsgraad 123,3% en aan het einde van 2024 127,6%. Dit wil zeggen dat het pensioenfonds financieel gezond is. In 2024 is de technische voorziening en ook het belegd vermogen gestegen. Het belegd vermogen is meer toegenomen, hierdoor steeg de dekkingsgraad.
Verhoging van 3,28% per 1 januari 2025
Per 1 januari 2025 zijn voor de gepensioneerde deelnemers de pensioenuitkeringen met 3,28% verhoogd. Van alle andere deelnemers zijn de opgebouwde pensioenaanspraken eveneens met 3,28% verhoogd; dit betreft huidige Smurfit Westrock werknemers en voormalige werknemers van Smurfit Westrock die het toen opgebouwde pensioen bij het pensioenfonds hebben laten staan. Dit kon omdat de financiële positie per 30 november 2024 goed genoeg was en er sprake was van een stijging van de prijsindex. Het bestuur kijkt bij elk besluit naar de gevolgen op de korte én de lange termijn. Daarbij moeten de belangen van alle deelnemers goed worden afgewogen. Voor nu is het belangrijk dat een deel van de prijsinflatie over 2024 wordt gecompenseerd door deze verhoging. Meer informatie kunt u lezen in het nieuwsbericht.
Nieuwe regels voor pensioen
Op 1 juli 2023 is de Wet toekomst pensioenen ingegaan. Dit betekent dat ook ons fonds zich opmaakt voor een nieuwe pensioenregeling. In 2022 is een werkgroep opgericht waarin alle betrokken partijen - werkgever en vakverenigingen (dit zijn de sociale partners), bestuur pensioenfonds, pensioenbureau en adviseur WTW - zitting hebben. Gedurende 2023 zijn er meerdere bijeenkomsten geweest van de werkgroep en hebben de werkgever en de vakverenigingen met elkaar om tafel gezeten om de contouren van de nieuwe pensioenregeling verder uit te werken. Het pensioenfonds is hier nauw bij betrokken, aangezien het pensioenfonds de nieuwe pensioenregeling zal gaan uitvoeren. Het pensioenfonds heeft een risicopreferentie-onderzoek laten uitvoeren onder de deelnemers dat dient als input voor de bepaling van de risicohouding en het beleggingsbeleid.
Voortgang nieuwe pensioenregeling in 2024
Op 18 december 2024 zijn de afspraken tussen de sociale partners ten aanzien van de overgang naar de nieuwe pensioenregeling, de inhoud van de nieuwe pensioenregeling en een eventuele compensatie vastgelegd in het transitieplan. Met dit transitieplan hebben de sociale partners de opdracht tot uitvoering van de nieuwe pensioenovereenkomst aan het pensioenfonds gegeven. Het pensioenfonds beoordeelt de opdracht op met name uitvoerbaarheid en evenwichtigheid, en besluit dan of het de opdracht van sociale partners zal aanvaarden. Deze beoordeling zal gedurende 2025 worden uitgevoerd. Het pensioenfonds zal vervolgens in 2025 een implementatie- en communicatieplan opstellen, en deze documenten dienen in het vierde kwartaal van 2025 bij De Nederlandsche Bank (hierna: DNB) ingediend te worden. Het uiterste transitiemoment is 1 januari 2028. Het pensioenfonds streeft ernaar per 1 januari 2027 over te gaan naar de nieuwe pensioenovereenkomst, inclusief invaren van de bestaande pensioenaanspraken en -rechten en inclusief toekennen van een compensatie.
Uitvoering beschikbare premieregeling
In juni 2023 heeft ABN AMRO Pension Services (hierna: AAPS) aangegeven dat zij gingen stoppen met de uitvoering van beschikbare premieregelingen voor pensioenfondsen. De dienstverlening van AAPS zou formeel eindigen per ultimo 2023. Het pensioenfonds heeft in 2023 onderzocht op welke wijze de uitvoering van de beschikbare premieregeling geregeld kon worden. Het resultaat hiervan was dat Goldman Sachs Asset Management (hierna: GSAM) de uitvoering in 2024 heeft overgenomen. Na overleg met AAPS is besloten dat de overgang van AAPS naar GSAM uiterlijk op 1 juli 2024 moest zijn afgerond. Het pensioenfonds is verheugd te kunnen melden dat deze overgang geslaagd is en dat alle kapitalen zijn overgedragen en de maandelijkse premiebetaling is ingeregeld.
In februari 2025 heeft ook GSAM aangegeven dat zij gaan stoppen met de uitvoering van beschikbare premieregelingen voor pensioenfondsen. Deze dienstverlening van GSAM zal formeel eindigen per 1 april 2026. Het pensioenfonds is aan het onderzoeken op welke wijze de uitvoering van de beschikbare premieregeling geregeld kan worden tot het moment dat over wordt gegaan op de pensioenregeling op basis van het nieuwe pensioenstelsel.
Datakwaliteit
Het pensioenfonds is verantwoordelijk voor een beheerste en integere bedrijfsvoering. Een belangrijk element in deze bedrijfsvoering betreft de kwaliteit van de data die worden verwerkt om de pensioenregeling adequaat uit te kunnen voeren. Hierbij is het van belang dat data altijd volledig en juist (inclusief tijdig) zijn voor het doel waarvoor zij gebruikt worden. Volgens de Wet Toekomst Pensioenen moet het pensioenfonds kunnen aantonen dat de datakwaliteit voor, tijdens en na de transitie geborgd is. Het pensioenfonds volgt in principe het Kader Datakwaliteit van de Pensioenfederatie. Hiermee kan het pensioenfonds op een consistente en aantoonbare wijze de datakwaliteit vóór de transitie onderbouwen en borgen. In 2025 zullen in principe alle zes fases zijn doorlopen die zijn beschreven in het genoemde Kader Datakwaliteit.