Herstelplan

Op 23 februari 2023 heeft De Nederlandsche Bank per mail aangegeven dat er voor 2023 geen herstelplan ingediend hoeft te worden. De onderbouwing daarbij is als volgt.

Uit de maandrapportage van december 2022 blijkt dat de beleidsdekkingsgraad van het pensioenfonds onder het vereist eigen vermogen ligt. In principe zou daarom een herstelplan moeten worden ingediend. De situatie bij het pensioenfonds is echter zo dat de dekkingsgraad op 31 december 2022 hoger is dan het laatst gerapporteerde vereist eigen vermogen. Hierdoor zal de beleidsdekkingsgraad naar verwachting volgens de herstelplansysthematiek binnen één jaar stijgen tot boven het vereist eigen vermogen, zelfs zonder herstelkracht van het pensioenfonds. In deze situatie heeft het geen toegevoegde waarde dat een herstelplan wordt ingediend waarmee wordt aangetoond en onderbouwd dat de benodigde stijging van de beleidsdekkingsgraad binnen 10 jaar zal plaatsvinden.

Wat is een herstelplan?

In een herstelplan legt een pensioenfonds vast welke maatregelen het fonds wil nemen om zijn financiële positie te verbeteren. De financiële positie van een pensioenfonds wordt uitgedrukt in een percentage. Dat is de beleidsdekkingsgraad. Bij ons pensioenfonds moet deze dekkingsgraad binnen de hersteltermijn van 10 jaar minimaal gelijk zijn aan de vereiste dekkingsgraad. De verwachting is dat dit realiseerbaar is. Het is in lijn met de nieuwe regels voor pensioenfondsen.

Zolang de financiële situatie onvoldoende blijft, moet ons fonds ieder jaar een nieuw herstelplan indienen.

Wat betekent dit herstelplan voor u?

In het herstelplan zijn maatregelen opgenomen, waarbij goed gekeken is naar de evenwichtige belangenafweging voor alle betrokkenen bij ons pensioenfonds. Het verlagen van de (opgebouwde) pensioenen voor (oud-) werknemers of pensioengerechtigden is opgenomen als uiterste redmiddel. We proberen eerst met andere maatregelen de situatie te verbeteren, bijvoorbeeld door het niet verhogen van de pensioenen. Lees hieronder meer over de mogelijke maatregelen en het verdere proces.

Welke maatregelen beschrijft ons fonds in zijn herstelplan?

De hersteltermijn van 10 jaar is een relatief lange termijn. Dit zorgt ervoor dat de gevolgen voor alle deelnemers beperkt blijven. Het fonds wil de kans op het verlagen van de pensioen(aansprak)en zo veel mogelijk beperken. Door de lange hersteltermijn worden de (oud-) werknemers en pensioengerechtigden in gelijke mate ‘geraakt’. Op die manier is evenwichtige belangenafweging geborgd.

Om de dekkingsgraad weer op het vereiste niveau te krijgen, kan het pensioenfonds een aantal maatregelen nemen. De nadruk ligt daarbij op kán. Het feit dat de maatregelen vastliggen, betekent niet dat ze ook daadwerkelijk worden toegepast. Het bestuur besluit dat op basis van de financiële positie van het fonds en in overleg met de sociale partners.

Maatregel 1: Geen toeslagverlening

Elk jaar proberen wij de pensioenen te verhogen. We hebben daarvoor beleidsrichtlijnen die we moeten volgen. Het bestuur kijkt bij elk besluit naar de gevolgen op de korte én de lange termijn. Daarbij moeten wij kijken wat het beste is voor alle deelnemers. Het bestuur kijkt bij elk besluit naar de gevolgen op de korte én de lange termijn. Daarbij moeten wij kijken wat het beste is voor alle deelnemers.

Maatregel 2: Aanpassen premiebeleid

Werkgever en werknemer betalen iedere maand pensioenpremie. De werknemer betaalt 5,3% en de werkgever betaalt 21,4% van de premiegrondslag. Er is tot nu toe geen aanleiding geweest om het premiebeleid aan te passen.

Maatregel 3: Aanpassen beleggingsbeleid

Het Smurfit Kappa Pensioenfonds hanteert een voorzichtig beleggingsbeleid. Op termijn kan worden besloten risicovoller te beleggen. De kans op een hoger rendement groeit dan, maar de kans op een lager rendement wordt ook groter.

Maatregel 4: Verlagen pensioenen en pensioenaanspraken

De uiterste maatregel is het verlagen van de pensioenen en pensioenaanspraken. Het mag duidelijk zijn dat het fonds deze maatregel alleen in uiterste nood in zal zetten.

Hoe nu verder?

We houden u op de hoogte en zullen u uiteraard ook persoonlijk informeren als de situatie daarom vraagt.